ICV com tots els partits, estem escalfant motors per encarar un any importantíssim pel futur de Catalunya i Barcelona. En aquest ambient de reflexió, neguit i ganes de començar la carrera que precedeix qualsevol cursa de resistència, l'atleta té el temps de pensar quina estratègia prendrà i crec que ICV hem de tenir un debat que d'alguna manera hem anat esquivant sempre.
Enfocant la cursa ens trobem el problema de sempre, ICV no té recursos per jugar a ser un partit gran. Ni en diners, ni en nombre d'afiliats, ni votants. Quines solucions trobem dins del mateix ideari d'ICV en problemes com aquest? La sostenibilitat.
No només és qüestió de coherència, vull reivindicar un canvi cap a la campanya el·lectoral d'ICV sostenible perquè la sostenibilitat funciona i ha de ser la nostra aposta.
Enfocant la cursa ens trobem el problema de sempre, ICV no té recursos per jugar a ser un partit gran. Ni en diners, ni en nombre d'afiliats, ni votants. Quines solucions trobem dins del mateix ideari d'ICV en problemes com aquest? La sostenibilitat.
No només és qüestió de coherència, vull reivindicar un canvi cap a la campanya el·lectoral d'ICV sostenible perquè la sostenibilitat funciona i ha de ser la nostra aposta.
Com apliquem la sostenibilitat a les campanyes electorals?
El model econòmic capitalista no és altre que el de les campanyes actuals. Les campanyes el·lectorals actuals són campanyes de cartells, banderoles, pancartes i eslògans d'un sol candidat. Campanyes d'un sol ús, campanyes molt costoses, que generen grans deutes (i per tant, grans favors als bancs), i generen grans residus. A ICV no podem estar-hi còmodes, hem de canviar el nostre model de campanya electoral, la campanya electoral sostenible:
- Sostenible econòmicament. Altres partits no tenen problemes de diners, ICV no té ni de lluny els recursos econòmics ni les donacions de les que els altres partits gaudeixen, quins són els conceptes que nosaltres plantegem políticament entorn la sostenibilitat econòmica:
- Material de llarga vida: hem de plantejar-nos si és lògic gastar-nos els diners que tenim amb pocs cartells, banderoles i pancartes que no podrem tornar a utilitzar. És molt més sostenible entendre que la inversió de disseny i fabricació de tot el material de campanya pugui ser ideat per a poder utilitzar en diferents el·leccions i candidats. Contraposem la campanya personalista i d'eslògans efímers envers la campanya d'idees i valors. Quantes banderoles i pancartes tindríem al cap de 4 el·leccions?
- Optimització dels recursos: No podem malbaratar diners fent cartells ni esforços dels militants per penjar-los per ser tapats el matí següent. Per a què serveixen els militants i adherits durant la campanya? és productiu fer-los estar una tarda amunt i avall per enganxar 100 cartells? Són persones que poden explicar i convèncer de les nostres idees en punts clau de cada barri.
- Valor afegit: La nostra campanya no pot basar-se en la quantitat, hem de buscar la qualitat. L'anunci al metro és molt més eficaç que 1000 cartells efímers al carrer per més barats que siguin, per públic potencial i per permanència de l'anunci.
- Sostenible ambientalment com en altres aspectes la sostenibilitat econòmica va en la mateixa línia que l'ambiental. A part del que apuntava, què és que ICV diu en matèria ambiental?
- RRR: Reducció, reutilització i reciclatge. Ja fa temps que el reciclatge és indivisible de tots els materials d'ICV tant de campanya com d'altres. La reutilització l'hem d'incorporar immediatament (ja en parlo a dalt) i la reducció de residus ens porta a apostar pel material digital i les campanyes cibernàutiques, audiovisuals... Cal fer el tomb i acostar el missatge d'esquerres a la xarxa ja que els mitjans de comunicació no ens són especialment afins.
- Sostenible socialment. El camí que estem prenent polítics i mitjans de comunicació no és sostenible socialment. Cada eleccions es salden amb un major nombre d'abstencions i les campanyes el·lectorals també hi tenen alguna responsabilitat.
- Les campanyes sumen. La feina d'una campanya ha de ser pensada per ser aprofitada en la següent, d'això podem extreure'n que la campanya ha d'estar centrada en el model de país o ciutat que tenim, la proposta davant de la resposta.
- Participació i clima de campanya, sostenibilitat de vot. Fa temps que els grans partits no pensen a mig termini. S'estan duent a terme campanyes, precampanyes i preprecampanyes que l'únic objectiu que tenen està centrat en el nombre d'escons o regidors, és a dir, el percentatge de vot i no el nombre de vots. Hem de pensar en la sostenibilitat de la democràcia, el clima polític, la confrontació i la pica-baralla només persegueixen fer perdre vots a l'altre. El nostre objectiu ha de ser sempre guanyar vots, mai treure'n als altres.
De què tenim por?D'entrada, sé que molts posarem objeccions a qualsevol canvi important, crec que hi hem de pensar molt, però no ens tanquem d'entrada. Que no és el que ens passava fa un temps quan parlàvem de sostenibilitat? Intentant respondre a algunes inquietuds i objeccions, m'agradaria aclarir què no vol dir el que proposo modestament des d'aquest article:
No vol dir que...
Que quedi clar que no dóno ni vull donar lliçons a ningú, ni una proposta tancada d'una campanya perquè no en sóc especialista, no sóc sociòleg ni de lluny. Només intento proposar el que podem extreure del mateix discurs ideològic del partit davant de la deriva que estan tenint les campanyes el·lectorals.
Hem d'aplicar la sostenibilitat a la campanya el·lectoral, no per mostrar coherència ni per donar una imatge concreta, per a sostenir la democràcia i el nostre espai polític al llarg del temps.
No vol dir que...
...el candidat desaparegui. Les campanyes electròniques, els spots de TV i els actes de campanya han de promocionar el candidat, la gent segueix volent saber qui vota.
...els militants no treballaran. Els militants poden assumir molta feina, la gestió de tot el material reutilitzable, la recuperació del material, establir-se en punts clau dels barris donant difusió de les nostres propostes.
...ICV desapareixi del carrer. No fer cartells d'un sol ús no ha de voler dir desaparèixer del carrer, banderes, pancartes (que amb el temps s'acumularan), anuncis al metro i campanyes a internet tindràn més presència que cartells d'un sol ús que queden tapats en una tarda.
...no podem parlar de temes actuals. Que la nostra campanya es centri en la proposta no vol dir que no poguem parlar dels problemes i situacions socials actuals, al contrari, ens ha de servir per exposar el nostre model aplicat a problemàtiques actuals.
...no podem parlar d'altres partits. No confrontació vol dir no desprestigiar, l'objectiu ha de ser sumar vots, no restar-ne a altres partits. Hem contraposar propostes, donar lloc a la comparació. Sense parlar de les misèries d'altres partits, podem donar a conèixer les nostres mesures contra la corrupció i el finançament irregular dels partits.
Que quedi clar que no dóno ni vull donar lliçons a ningú, ni una proposta tancada d'una campanya perquè no en sóc especialista, no sóc sociòleg ni de lluny. Només intento proposar el que podem extreure del mateix discurs ideològic del partit davant de la deriva que estan tenint les campanyes el·lectorals.
Hem d'aplicar la sostenibilitat a la campanya el·lectoral, no per mostrar coherència ni per donar una imatge concreta, per a sostenir la democràcia i el nostre espai polític al llarg del temps.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada