Intervenció sobre el procés de la diagonal

Aquí teniu la meva intervenció sobre el procés de la Diagonal del plenari del Districte d'ahir 4 de Maig del 2010:


ICV-EUiA volem remarcar que tenim davant un debat sobre quin model de ciutat volem i per tant això va més enllà dels barris que afecta directament aquesta transformació, afecta a tota la ciutat. Per això creiem que la consulta és clau també aquí, a Horta-Guinardó.


Perquè hem transformar la Diagonal?
  • ...perquè la Diagonal d’avui no és un espai ni per estar-hi ni per passejar, ocasiona conflictes entre vianants i ciclistes i té trams de vorera que no arriben al metre d’amplada.
  • ...perquè té una accidentalitat viaria 141% superior a la mitjana de la ciutat.
  • ...perquè la Diagonal d’avui no és eficient per al transport públic. el carril bus està col•lapsat i és un dels més lents de la ciutat.
  • ...perquè la Diagonal d’avui no és sostenible ambientalment. és un dels carrers amb més congestió de Barcelona amb alts nivells de contaminació atmosfèrica i acústica.
  • ...perquè si no disminueix el volum de vehicles, el col•lapse de trànsit s’ampliarà a l’Eixample i tota la ciutat.


Però la Diagonal no l’hem de transformar de qualsevol manera...

Les dues propostes compleixen uns requisits que expressen un model concret de ciutat:
  • Treuen carrils de circulació per al vehicle privat i augmenten l’espai destinat als desplaçaments a peu.
  • Refan els carrils-bici,
  • Reserven per al transport públic una plataforma


I a diferència del que alguns diuen, la reforma ha d’incorporar el tramvia

ICV-EUiA hem plantejat sempre, amb coherència, i molts cops en solitari, la necessitat de connectar el Trambaix i el Trambesòs en superfície i per la Diagonal.

Estem convençuts que aquesta és la millor opció i en aquest sentit associacions com la de promoció del transport públic (PTP) ens avalen.
  • ...el tramvia compleix les necessitats perquè pot transportar 1.400 persones més cada hora en cada sentit que un autobús d’alta capacitat (dels que no tenim a Barcelona).
  • ...el tramvia és flexible perquè, sense necessitat de catenària, permet el pas encadenat de dues línies de bus ràpid d’alta capacitat en el mateix espai.
  • ...el tramvia és el més adaptat. la gent gran, les persones amb discapacitat, pares i mares amb cotxets... el tramvia és la millor opció. Per això el tramvia és el transport públic més ben valorat.
  • ...el tramvia és més ecològic és una aposta per la qualitat de l’aire i és menys sorollós.
Per últim remarcar el valor del procés de participació

Cal deixar clar que el procés participatiu no només és la consulta. El procés, com ha dit en Joan Martínez, comença el juny del 2009. S’han rebut i incorporat aportacions de més de 30.000 persones i entitats. Precisament com a conseqüència d’aquestes aportacions, per exemple, manté l’arbrat en una de les opcions i les dues redueixen l’espai dels cotxes i augmenten el de passeig.

La consulta ciutadana és la culminació d’aquest procés i és també innovadora amb el reconeixement del dret de vot a les persones que constin empadronades a Barcelona i majors de 16 anys independentment de la seva situació i nacionalitat. Són elements que de profund valor democràtic per a la ciutat.

Resumint,
  1. Cal reformar la diagonal actual que està obsoleta i a punt del col•lapse
  2. Cal transformar-la apostant per el transport públic i el passeig en detriment del vehicle privat
  3. Cal que la transformació impliqui la connexió dels tramvies
  4. Estem davant d’una innovació històrica en qüestió de participació ciutadana a la ciutat i fins i tot a nivell europeu.

1 comentari:

Martí ha dit...

Està molt bé que es vulgui incentivar el tramvia, els transports públics i el benestar dels ciutadans, és un pas endavant.
Però suposant que la majoria de vehicles (privats) que circulen per la diagonal ho fan per a sortir de barcelona a treballar o per entrar a treballar, seria molt important la creació de places de parquing a les entrades de la ciutat o d'altres accions que facin que la gent no usi tant el vehicle privat per dins la ciutat, i això no ho estic veient que ho plantegin. D'altra banda, també estic d'acord amb la gent que diu que hi ha altres opcions a part de la A i B, hi podrem estar d'acord o no, però si es fa un referendum potser hi hauria d'haver una opció més diferent que les dues proposades (que s'assemblen molt).